Wat is een makkelijke, snelle manier om vanuit een fles (500ml) een hoeveelheid van 1 of 2 ml vloeistof te doseren?

Ik wil dagelijks 2ml vloeibare plantenvoeding aan mijn aquarium toevoegen. Het spul zit in een fles. Nu kan ik wel met een injectiespuitje of pipet 2ml afmeten, maar dat is voor iedere dag iets te veel werk. Ik zoek dus een systeem
(speciale dop?) waarmee ik bijvoorbeeld met één kneep of druk op de knop de juiste hoeveelheid doseer. Bestaat er zoiets?

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik zoek overigens geen elektronisch doseersysteem. Gewoon iets simpels/goedkoops.

12 jaar geleden
in: Techniek
5.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zit er geen doorzichtig dopje om te meten op al?
bamibal
12 jaar geleden
Nee, het is een gewone fles met draaidop. Ook vind ik een maatdop niet handig, omdat je dan evengoed moet gaat afmeten en de dop afspoelen. Ik zoek echt iets waar je niet te veel bij hoeft na te denken, maar toch redelijk nauwkeurig is.
capthavoc
12 jaar geleden
Een spuitje om het mee op te zuigen lijkt me op zich toch eigenlijk best wel handig ?
minder kans op knoeien dan met een heel klein dopje
alleen moet je misschien wel iets handiger bedenken om het makkelijker op te zuigen een lange naald of een spuitje met een lange zuigslang zoiets als een catheter slangetje ?
misschien kan een plaatselijke apotheek je helpen ?
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Ik vind een spuitje ook handig, 1 van 20 ml ofzo, heb je voor 10 dagen genoeg, je hoeft het niet in 1 keer leeg te spuiten. Maar puur nieuwsgierigheid...waarom plantenvoeding in je aquarium? Wat doet dat?
bamibal
12 jaar geleden
Plantenvoeding is wel degelijk nodig. Het bevat meer dan alleen stikstof en fosfor. Een gebrek aan voedingsstoffen kan leiden tot algengroei en ongezonde planten.
Steeds meer aquarianen stappen af van de voedingsbodem waar jij het over hebt, omdat daar een aantal nadelen aan zitten. Zo raakt het na verloop van tijd uitgewerkt, en dan moet je heel je aquarium omgooien om een nieuwe voedingsbodem aan te brengen. Ook kan het je water troebel maken als je wroetende vissen en slakken in je aquarium hebt. Vloeibare plantenvoeding is een uitstekend alternatief, ook omdat veel waterplanten hun voedingsstoffen niet via de wortels maar via de bladeren uit het water opnemen. Normale plantenvoeding kan je wekelijks toedienen. Dat kan ik best via een maatdopje doen. Maar in mijn geval gaat het om vloeibare koolstof. Dat moet dagelijks worden toegediend. Planten nemen dat ook alleen overdag op. Een druppelsysteem is daarom niet handig, omdat je dan ook 's nachts koolstof toevoegt, en dat is dus niet goed. Zoals in mijn vraag ook al staat heb ik al spuitjes en pipetjes gebruikt. Dat werkt prima, maar die moeten wel na gebruik afgespoeld worden. Omdat het toedienen 's morgens voor mijn werk moet gebeuren, zoek ik dus iets wat echt snel en simpel is, dus gewoon een kneep of druk op de knop en klaar.

Antwoorden (4)

Een theelepel = 2 ml
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag eens in een apotheek of er een dop bestaat waarop je dat spuitje kan aansluiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Zo's dop heb ik nog wel, van de antibiotica van mijn zoontje. Dat is best handig om een spuitje mee te vullen, maar zoals ik in mijn vraag al schreef, zoek ik iets waarbij ik NIET zelf hoef af te meten. Bijvoorbeeld een soort dop die per kneep in de fles max. 1 ml doorlaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk dat je het dan in de horeca moet zoeken, daar gebruikt men op de flessen van sterke drank doppen die een aantal milliliters doorlaat voor het mengen van mixdrankjes, maar of die voor zo'n kleine hoeveelheid er zijn weet ik niet.
Dus gewoon eens informeren bij horecabedrijf.
Succes.
Ik weet wat je bedoeld,maar die zijn voor zo ver ik weet niet leeg te krijgen.

Je zou dan een volle moeten kopen en deze leeg gooien zodat je het flesje kunt gebruiken na grondig schoongemaakt te hebben.

Onderstaand flesje is te koop bij:
http://www.bernardmotoren.nl/additieven/1056-wynns-lood-vervanger.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rietjes, 1 keer bepalen hoeveel 2 ml is, toevoegen en weggooien. Overigens bestaan er ook 2 ml wegwerpipetten....voor als je het echt nauwkeurig wilt.